Nedenfor gis en overordnet og ufullstendig oversikt over relevante læreplaner i det norske utdanningsløpet samt studieprogram og -emner ved norske læresteder som kan ha relevans til skredfaglig fordypning.
Hjelp oss gjerne med å oppdatere oversikten.
Høgskole og universiteter
Her viser vi til egen rapport skrevet av Norskreds studentutvalg i oktober 2019.
I denne rapporten inngår følgende læresteder:
- Universitetet i Oslo (geofag)
- NTNU (geofag)
- Universitetet i Bergen (geofag)
- Universitetet i Tromsø (geofag, økonomi, psykologi og friluftsliv)
- Universitetssenteret på Svalbard (geofag)
- Høgskulen på Vestlandet (geofag og friluftsliv)
- Høgskulen i Volda (friluftsliv og naturguide)
- Nord Universitetet (friluftsliv)
- Norges idrettshøgskole (friluftsliv)
Studentoppgaver i samarbeid med bedrifter
Linker til hvordan du kan komme i kontakt med bedrifter mtp. skredfaglige studentoppgaver er listet opp nedenfor:
- Studentoppgaver hos Norges Geotekniske Institutt
- Studentoppgaver hos Statens vegvesen
- Studentoppgaver hos CARE (UiT): Kontakt audun.hetland (at) uit.no
Folkehøgskoler
Enkelte folkehøgskoler har linjer innen ski og friliftsliv som tilbyr praktisk introduksjon til skredfaget. Ta kontakt med den enkelte skole for å høre hvor mye de vektlegger skredfaglige tema ved utøvelsen vinterfriluftsliv og skiaktiviteter.
Videregående skole
I faget geofag 1 innføres kompetansemål for naturkatastrofer. Her kommer geologiske, klimatiske og meteorologiske forhold inn. Det samme gjør årsaksforhold, overvåking og varsling. Et av målene er å kunne beskrive forskjellige skredtyper og drøfte årsaker til skredene.
I geofag 2 skal elevene se nærmere på ulike geofaglige forskningsfelt, forstå mer om hvordan et værvarsel utarbeides og sette seg inn i konsekvenser av klimaendringer. Skred kan være tema i elevoppgaver, men er ikke nevnt spesifikt i læreplanen for faget.
Grunnskole
Fenomener som skred eller naturfarer er ikke nevnt spesifikt i kompetansemålene i læreplanen for naturfag i grunnskolen.